Polak coraz chętniej leje do kieliszków… wino

W naszym kraju - z roku na rok - wyraźnie maleje poziom spożycia mocnych trunków - przede wszystkim wódek czystych. Kolejne rzesze zwolenników zyskują wina. Coraz większa popularność i stały wzrost sprzedaży win pozwalają twierdzić, że polska kultura picia wina powoli, ale wyraźnie zaczyna się zmieniać. Według danych TNS OBOP statystyczny Polak wypija rocznie ok. 3. litrów wina. A w Europie Zachodniej jego średnie spożycie wynosi od 25 do 40 litrów na osobę.
Wina pijemy w Polsce coraz chętniej - zarówno w domu, jak i w restauracjach. TNS OBOP podaje, że w piwnicach i piwniczkach naszych smakoszy górują głównie wina stołowe - 61,7 proc. Po wina deserowe i wermuty sięgamy zdecydowanie rzadziej - 19,8 proc. Szampanów i win musujących spożywamy najmniej - tylko 18,4 proc.
Coraz wyraźniej zmieniają się nasze preferencje. Odchodzimy od win słodkich i półsłodkich, w kierunku wytrawnych. Te ostatnie cieszą się największą popularnością, a ich udział w ogólnej sprzedaży stanowi ok. 62 proc. W sprzedaży i spożyciu nadal przodują wina czerwone - ok. 65 proc.
Jak wynika z badań, dla polskich konsumentów najważniejszym kryterium wyboru wina pozostaje jego cena, ale coraz częściej, niż w poprzednich latach, kierują się smakiem i jakością trunku.
Źródło: TNS OBOP