W tym roku możemy wypić 10 mln litrów cydru!

Popularność cydru w Polsce rośnie, a jego spożycie - do października br. - jest już ponad 4-krotnie wyższe niż w roku ubiegłym. Rok 2013 sprzedażowo został zamknięty z wynikiem 2 mln litrów. Do października br. Polacy wypili już ok. 8, 5 mln l, a jak prognozują eksperci to dopiero początek. Ich zdaniem dojrzały rynek cydru w Polsce może zbliżyć się do poziomu nawet 90 mln l rocznie (2,4 l per capita), co jest do osiągnięcia w ciągu najbliższych 5 lat. Oznacza to wzrost konsumpcji na jednego mieszkańca do poziomu w Hiszpanii czy Francji.
W tworzeniu się tego całkiem nowego rynku pomocne w tym byłoby np. ustalenie odrębnej stawki akcyzowej na cydry (z jabłek) i perry (z gruszek), a także przyznanie im prawa do reklamy i promocji. Osiągniętych przez to korzyści gospodarczych byłoby wiele. Dla branży sokowniczej oznacza on bowiem poszerzenie asortymentu o nową kategorię produktową. Natomiast dla sadowników stanowi ważne źródło zagospodarowania polskich jabłek. Prognozowane 90 mln l cydru pozwoli wykorzystać dodatkowo 100 tys. ton jabłek. W sadownictwie cydr pozwala również wykorzystać potencjał starszych upraw jabłoni, a także odmian mało popularnych w bezpośredniej konsumpcji.
Wspiera on także rozwój lokalnej przedsiębiorczości. Zgodnie, bowiem z ustawą winiarską z 2011 r. każdy, kto posiada 1 hektar może wyprodukować, rozlać i sprzedać do 10 tys. litrów rocznie. Oznacza to możliwość pojawienia się na rynku cydrów lokalnych i regionalnych. Wraz z rosnącą popularnością cydrów mogą one stanowić wizytówkę regionów swojego pochodzenia i promować je na cały kraj. Obok enoturystyki, w Polsce, moglibyśmy kreować cydroturystykę.
Źródło: www.portalspozywczy.pl