Aby Podkarpackie nie przespało okazji

Przez 2013 r. rok Polacy wypili 1,6 mln litrów cydru. To jeszcze niewiele, to dynamika sprzedaży powoduje, że producenci już wróżą - będziemy potęgą w produkcji cydru. Dzięki zmniejszeniu akcyzy - na początku 2013 r. - na alkoholowy napój na bazie fermentowanego soku z jabłek do poziomu piwa nastąpił przełom w zainteresowaniu produkcją jabłecznika. Według pierwszych szacunków od kwietnia 2013 r. do marca br. sprzedaż napoju wyniosła 1,6 mln litrów, a jej wartość sięgnęła 17 mln zł. Wzrost byłby jeszcze szybszy gdyby istniała możliwość reklamy cydru, ale i bez promocji rynek jest w stanie w tym roku się podwoić, czyli przekroczyć 3 mln litrów. Jeśli będzie zezwolenie na promocję to za dwa lata pilibyśmy już 5 mln litrów.
Obecnie w Polsce działa ponad 20 producentów cydru, z najpopularniejszą marką Cydru Lubelskiego produkowanego przez Ambrę w Lublinie, która przejęła większość rynku. Jeszcze żaden z podkarpackich przedsiębiorców nie zdecydował się na uruchomienie, nawet rzemieślniczej, produkcji, ale w środowisku wymienia się nazwy trzech firm, które badają już rynek.